• 'Samenwerken en samen beleven'
  • 'Onderzoekend en ondernemend'
  • 'Vertrouwen in je eigen kracht'
  • 'Samen beleefd, zelf gedaan, 
met oog voor elkaar'
  • 'Vrijheid en verantwoordelijkheid'
  • 'Oog voor elkaar'

'Samenwerken en samen beleven'

'Onderzoekend en ondernemend'

'Vertrouwen in je eigen kracht'

'Samen beleefd, zelf gedaan,
met oog voor elkaar'

'Vrijheid en verantwoordelijkheid'

'Oog voor elkaar'

POSITIEVE VERANDERING

Positieve verandering

Ik dacht, misschien is het wel eens leuk om een klein stukje te schrijven over het wel en wee in de bibliotheek. Sinds de bibliotheek ook echt de uitstraling heeft van een bibliotheek, zie ik een positieve verandering. 

​Van het verplichte moment naar de bieb op de maandagochtend, zie ik bij sommige leerlingen het enthousiasme toenemen. De kleuters van beiden scholen laten hun boeken zien en soms vertellen ze mij wat ze hebben uitgekozen. De nieuwe leeskast voor de kleuters is ook heerlijk op hun ooghoogte en ze kunnen lekker 'bladeren' tussen de voorkanten van de boeken. Laatst kreeg ik zo maar een tekening van een kleuter van de Meester van der Brugschool omdat ze blij werd van de bieb. Hoe mooi is dat?!

In de ruimte zet ik altijd een paar krukken/stoelen neer en ligt er zelfs een zitzak. Hoe heerlijk kan het zijn om in alle rust de achterkant van een nog onbekend boek te lezen. Sommige leerlingen hangen lekker in de zitzak en lezen een stripboek. Soms ga ik op een kruk in de B-boekensectie zitten en lees ik een boek, sommige leerlingen willen dan weten wat ik lees en of dat misschien iets voor hem/haar is. Ik merk dat sommige kinderen echt met mij op zoek willen gaan naar een boek. 'Verhalend en spannend' of 'iets met paarden'. Ik lees dan gewoon de achterkant van een boek om te laten zien en voelen dat een leuk boek niet altijd afhangt van de leuke voorkant.

​Laatst kwam er een leerling naar mij toe en die wilde iets over de oorlog lezen maar kwam met een voor zijn leeftijd te confronterend boek. Samen zijn we op zoek gegaan naar een iets makkelijker boek dat ook over de oorlog ging. Iets meer voor zijn leeftijd. Samen hebben we gepraat over de oorlog, over waarom hij daarover wilde lezen en ik vertelde hem dan iets over 4 en 5 mei. 

​Ook kwamen er laatst twee leerlingen uit groep 3 en die gingen samen praten over wat ze nou leuke boeken vonden en waar die boeken over gingen. Ook vroegen ze zich af of dat ene boek leuk was om naar de klas mee te nemen want dan kon juf Klasien het voorlezen aan de andere leerlingen.

​Bijzonder leuke momenten. Al lezen sommige leerlingen het boek thuis niet, het 'even lezen in de zitzak', het praten over boeken met anderen is al zo'n positieve omslag!  

​Ook komen er soms leerkrachten mee met de leerlingen en wordt er een leesboek uitgezocht op leesniveau. Daar leer ik dan van.

Steeds vaker krijg ik ook verzoekjes van de leerlingen en zorg ik dat ik aan die verzoekjes voldoe als ik na zes weken weer nieuwe boeken uit Joure, Sneek of Balk haal voor hen om in de klas te lezen.

​Al met al vind ik het een bijzondere ochtend zo aan het begin van de week. 

​Anouk van Noordenburg






 

Bonifatiusschool     Melchior Clantstrjitte 18, 8551 NL Woudsend     t 0514 - 59 15 05     directie@bonifatiuswoudsend.nl