• 'Samen beleefd, zelf gedaan, 
met oog voor elkaar'
  • 'Oog voor elkaar'
  • 'Vertrouwen in je eigen kracht'
  • 'Vrijheid en verantwoordelijkheid'
  • 'Samenwerken en samen beleven'
  • 'Onderzoekend en ondernemend'

'Samen beleefd, zelf gedaan,
met oog voor elkaar'

'Oog voor elkaar'

'Vertrouwen in je eigen kracht'

'Vrijheid en verantwoordelijkheid'

'Samenwerken en samen beleven'

'Onderzoekend en ondernemend'

Themahoekje: Griezelen in de herfst

Themahoekje: Griezelen in de herfst

Heb je het vanmorgen ook gezien? We hebben een nieuw themahoekje! Griezelen in de herfst.
​Met dank aan onze vrijwilligers: Baukje, Marieke, Marjan, Sonja, Pascale en Josine. Een lang applaus is weer op z'n plek.

​In de Bonefietjes 82 (wintereditie 2017) heeft Eva (moeder van Daan, Chris en Jari) een prachtig stukje hierover geschreven:

"Het themahoekje is een bekend fenomeen. Het is een hoek waar men normaal gesproken, mocht hier geen invulling aan zijn gegeven, achteloos aan voorbij zou lopen. Er zou hooguit een kast tegen de muur worden geplaatst of een poster van Winnie de Poeh opgehangen worden. Maar nee: er was ooit een creatieveling die vond dat dit beter kon en wordt dit hoekje (tussen de bank en het klaslokaal van groep 3) al jaren beheerd door vrijwilligers, moeder meestal, die met allerhande spullen deze lege ruimte permanent opleuken - altijd passend bij de tijd van het jaar.

​Het meest indrukwekkende thema vond ik die van afgelopen herfst. Meerdere keren hebben mijn zoons en ik voor het hoekje staan staren naar de imposante, opgezette buizerd, de haast onherkenbare wezel en de fluweelzachte uil. Zij waren in een rijkelijk versierd decor geplaatst, hun zó realistisch nagebouwde natuurlijke habitat dat ons in die luttele minuten gevoelsmatig in een donker woud deed ronddolen en wij de uil al bijna zachtjes hoorden oeh-hoeën.

​Ik zie ze wel eens staan, de moeders van het hoekje, 's ochtends vroeg als ik uit de klas kom lopen. De mouwen opgestroopt, dozen vers decoratiemateriaal op de grond, een lege en afgetuigde hoek (hooguit nog een achtergebleven veertje of stukje vergeten mos), met frisse moed en een trefzekere blik in de ogen, klaar om aan het werk te gaan. 
Zij krijgen mijn diepste ontzag.

​Voor creatieve kneuzen zoals ik, wordt hier namelijk kunst van hoge kwaliteit bedreven. In mijn specifieke geval zal ik een stief kwartier naar zo'n hoek gaan staren, langzaamaan breekt het zweet me uit, het decoratiemateriaal zal mij zwijgend vanuit hun dozen vragend aankijken en ten langen laste zou ik de buizerd, wezel en uil lukraak en slordig op de tafel neerzetten. Misschien wat verdorde blaadjes aan hun voeten strooien als toegift. Vooropgesteld dát ik al zo inventief zou wezen om een buizerd, wezel en uil te bemachtigen.
Waar haalt men zulks vandaan?

​Wat ik maar zeggen wil: eenieder moet doen waar hij goed in is of wat hij leuk vindt om te doen. Ik tik stukjes zoals deze voor de schoolkrant en heb ooit vanuit een handigheidje met cijfertjes en boekhouden, me aangemeld als penningmeester voor school. Zo doen wij allemaal wat.

​Dus: hoera voor de vrijwilligers. 
En de creatieve moeders van het themahoekje krijgen van mij een extra lang applaus."


Kinderen voor Kinderen (uit 2017) - Gruwelijk eng

<< terug naar overzicht
Bonifatiusschool     Melchior Clantstrjitte 18, 8551 NL Woudsend     t 0514 - 59 15 05     directie@bonifatiusschoolwoudsend.nl